The present article aims to investigate how musical gestures influence the compositional process. The term musical gesture is widely used in the musical field, although its meaning varies across different contexts. A first step towards this investigation is to raise a debate about the terms gesture and musical gesture, using the philosophy of Vilém Flusser, the musicological discourse of Robert Hatten, and the cognitive-based mimetic theories of Arnie Cox. The second step then is to motivate an application of these ideas in the act of composition. This research has been developed along with a musical piece I have written. As a first partial result of this interchange, the last subsection of this article shows a small draft of how such work in progress has been fundamentally structured in the principles of musical gesture here described.
Composição e gesto musical: A persona musical como base para uma nova composição
Resumo: O presente artigo busca investigar como os gestos musicais influenciam o pro- cesso composicional. O termo gesto musical é amplamente usado no campo de estudo da música, embora seu sentido varie através dos diferentes contextos. Um primeiro passo rumo a essa investigação é levantar o debate sobre os termos gesto e gesto musical, usando a filosofia de Vilém Flusser, o discurso musicológico de Robert Hatten e a teoria mimética com base cognitiva de Arnie Cox. O segundo passo então é motivar a aplicação destas ideias ao ato da composição. Esta pes- quisa tem sido desenvolvida em conjunto com uma obra musical que eu tenho escrito. Como um primeiro resultado parcial desta interação, a última subseção deste artigo mostra um pequeno esboço de como esta peça a qual estou compon- do está fundamentalmente estruturada nos princípios do gesto musical aqui des- critos.
https://doi.org/10.34018/2318-891X.2(1)131-150