ARTIGOS
Vol. 5 No. 1 (2017)
Performance em jogo: Por uma perspectiva incorporada para a pedagogia da performance musical
-
Submitted
-
December 2, 2020
-
Published
-
2023-11-26
Abstract
O objetivo do artigo é apresentar o paradigma da cognição incorporada e apontar suas contribuições para uma pedagogia da performance. Nessa perspectiva epistemológica, o corpo é o vetor semântico a partir do qual nossa relação com o mundo é construída. As categorias e os conceitos que usamos para descrever o mundo não são fixos, mas construídos interativamente pela nossa relação corporal com o ambiente. Esse percurso epistemológico contraria abordagens mais tradicionais da cognição ao romper com o dualismo cartesiano entre corpo/mente e sujeito/objeto por entender que tais pressupostos não apresentam condições necessárias para explicar nossos processos de construção de sentidos. Dentre esses pressupostos gostaria de destacar a concepção de que sujeito e objeto de conhecimento são instâncias autônomas, o que será criticado no presente artigo por meio do conceito de “jogo” do filósofo Hans-George Gadamer.
Performance at play: an embodied perspective for a pedagogy of music performance
Abstract: This paper aims to address the embodiment cognition and its contributions to a pedagogy of the performance. On this epistemological perspective, the body is a semantical vector that builds our relationship with the world. The categories and concepts used to describe the world are not stable, they are constructed interactively by our bodily connection with the environment. This epistemological path questions more traditional understandings of cognition by the dissolution of Cartesian dualism like body/mind or subject/object. It also assumes that these dualisms aren’t sufficient to comprehend meaning production. One of the traditional pre-suppositions that this paper address is the conception that subject and object of knowledge are autonomous. This presupposition will be criticized through the concept of “play” following the philosopher Hans-Georg Gadamer.
https://doi.org/10.34018/2318-891X.5(1)93-116
-
BEATRIZ QUIRINO MARQUETTI,
ÉDER COSTA MUCHIUTTI,
FELIPE VIEGAS RODRIGUES,
Pitch perception preference in children with or without formal musical education
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 9 No. 2 (2022)
-
ALINE MOREIRA BRANDÃO ANDRÉ,
CRISTIANO MAURO ASSIS GOMES,
CYBELLE MARIA VEIGA LOUREIRO,
Item, semantics, and operational equivalences of the Child-Therapist Relationship in Coactive Musical Experience Scale
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 8 No. 1 (2020)
-
FLÁVIA ALVARENGA ESTEVAN,
CYBELLE MARIA VEIGA LOUREIRO,
Music, laterality and learning
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 8 No. 1 (2020)
-
ROSANE CARDOSO DE ARAUJO,
Crenças de autoeficácia e teoria do fluxo na prática, ensino e aprendizagem musical
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 1 No. 1 (2013)
-
JOAQUÍN PÉREZ,
ISABEL MARTÍNEZ,
Interacción en la improvisación jazzística: El análisis de los aspectos rítmicos en el ciclo de percepción-acción
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 2 No. 2 (2015)
-
HEIDI KALSCHNE MONTEIRO,
REGINA ANTUNES TEIXEIRA DOS SANTOS,
ÁLVARO LUIZ DE BORTOLI,
A percepção de emoções básicas comunicadas sob a óptica da Teoria da Valência Contrastante
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 3 No. 1 (2015)
-
BEATRIZ QUIRINO MARQUETTI,
ÉDER COSTA MUCHIUTTI,
FELIPE VIEGAS RODRIGUES,
Pitch perception preference in children with or without formal musical education
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 10 No. 1 (2022)
-
MIDORI MAESHIRO,
Origin and consolidation of pianism
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 9 No. 2 (2022)
-
ANDREI LIQUER S. DE ABREU,
REGINA ANTUNES T. DOS SANTOS,
Comunicações do amor em três Ponteios de Guarnieri: Perspectivas de ouvintes músicos e diletantes
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 5 No. 2 (2018)
-
LEANDRO MARTINS TURANO,
WALDIR JESUS DE ARAUJO LOBÃO,
GABRIEL GUIMARÃES BRAGA DOS SANTOS MENDONÇA,
Emotional response and preference on three recordings of a prelude by Chopin
,
Percepta - Musical Cognition Journal: Vol. 8 No. 1 (2020)
<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.