É graduada em Matemática na modalidade Informática e em Música pela UFRJ, com título de bacharel e mestre em Harpa. Participou com publicação num dos primeiros grupos de interdisciplinariedade envolvendo Computação e Música no Brasil, a Sociedade Brasileira de Computação e Música (1997 e 1998). Na área musical foi uma das harpistas a difundir a música brasileira, no Brasil e no exterior através do projeto da Orquestra Brasileira de Harpas, onde teve importante contribuição desde a sua formação em 1996. Atualmente é doutoranda na Linha de Poéticas da Criação Musical no PPGM da UFRJ com enfoque no grupo de música e matemática MUSMAT, no projeto de pesquisa Desenvolvimento de Sistemas Composicionais, sob a orientação do Prof. Doutor Liduino Pitombeira.
The purpose of this work is to explore in the musical context an artificial universe that can be perceived from mathematical patterns observed in the writing of the short story As Cidades Invisibles (CALVINO, 2017). The engendered imaginary geography is understood by the repetition of elements that relate and combine throughout the narrative. Thus, the question of this research focuses on the technical-compositional implications arising from the use of patterns extracted from an imaginary universe and their transformation into resources of the creative process, using the Theory of Compositional Systems as a theoretical reference (PITOMBEIRA, 2020). In this theory, an operation called transduction is responsible for allowing the composer to shape his impression of the universe into generic objects and musical relations that constitute a compositional system. If the universe is a natural universe, this system will be based on natural laws, especially those of a cognitive nature, such as inertia, gravity, and magnetism (LARSON, 2012) and we can use them in another context, just as Xenakis did by observing the behavior of fluids described in physics models (XENAKIS, 1992). In this work, the method of application of the theory comprised the specification of an original compositional system with the creation of rules observed in literary construction. The use of it in compositional planning resulted in a creative experience with an expanded reach, due to the diversity of parameters that could be explored, providing the creation of a work for flute, viola and harp.
References
BERTALANFFY, Ludwig von. Teoria Geral dos Sistemas. Tradução: Francisco M. Guimarães. Petrópolis: Vozes, 2008.
CALVINO, Italo. As Cidades Invisíveis. Tradução: Diogo Mainard, São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
CALVINO, Italo. Porque ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
DeGROOT, Morris; SCHERVISH, Mark. Probability and statistics. 4a. Edição. Hoboken, N.J.: Pearson Education, Inc., 2019.
FUX, J. Literatura e matemática, Jorge Luis Borges, Georges Perec e o OuLiPo. Petrópolis: KBR, 2013.
KLIR, George. Facets of Systems Science. New York: Plenum, 1991.
LARSON, Steve. Musical forces: motion, metaphor, and meaning in music. Bloomington, IN: Indiana University Press, 2012.
OULIPO. La littérature potentielle (Créations, Re-créations, récréations). Paris: Gallimard, 1973.
PITOMBEIRA, Liduino. Modelagem sistêmica como metodologia pré-composicional. Anais do XXVII Congresso da ANPPOM. CAMPINAS: ÚNICAMP, 2017, p.1-10.
PITOMBEIRA, Liduino. Compositionality as Creative Identity Building. In Revista da Associação Brasileira de Teoria e Análise Musical 2019, v. 4, n. 2, p. 113–133 – Journal of the Brazilian Society for Music Theory and Analysis @ TeMA 2019 – ISSN 2525–554.
PITOMBEIRA, Liduino. Compositional Systems: Overview and Applications. MusMat – Brazilian Journal of Music and Mathematics. v.4, n.1, 2020, p. 39–62.
VELOSO, P.; Santos, C.; Azeredo, P.; Furtado, A. Estrutura de Dados. Editora Campus: Rio de Janeiro, 1986.
XENAKIS, Iannis. Formalized Music: Thought and Mathematics in Composition. Series: Harmonologia Series, No 6. New York: Pendragon Press, 1992.