ARTIGOS
v. 7 n. 2 (2020)
A cognitive concept of musical meaning
-
Enviado
-
novembro 4, 2023
-
Publicado
-
30.06.2020
Resumo
Almost two centuries after the publication of Hanslick's On the Musically Beautiful: A Contribution to the Revision of Music Aesthetics and the consolidation of the formalist current, its principles are still at the core of understanding musical meaning as an emerging property of musical form. The consolidated creative paradigm of a composer "picking up" music from his imagination and then decoding it into a musical notation to produce a music sheet that will stand for the music itself to be read by a performer that will, in turn, restitute the musical work to its sonic nature still is roughly the norm in the Western world. This paradigm, however, poses several challenges to musical meaning in other musical practices, especially those that mainly employ improvisation. Starting from a different concept of writing, dislodging the musical work from its usual "place" on the music sheet, and going through the notion of experience as the primary human process of knowledge formation, this article proposes a concept of musical meaning as “embodied” in musical experience, determined and conditioned by devices explained by theoretical frameworks from the enactivist cognitive sciences.
-
GUILHERME ALVES DELMOLIN DE OLIVEIRA,
PEDRO ALCÂNTARA SENRA DE OLIVEIRA NETO,
Intervenções musicais e a importância dos aspectos rítmicos no desenvolvimento de habilidades cognitivo-linguísticas: Uma revisão sistemática
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 6 n. 1 (2018)
-
Jessica Alves da Silva,
Gislaine Cristina Vagetti,
Samantha Nobre de Oliveira,
Lincoln Thiengo Ferreira,
O Método Dalcroze de Educação Musical para Pessoas Idosas
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 10 n. 2 (2023)
-
LETÍCIA DIAS DE LIMA,
Percepção musical no ensino superior: Avaliação de métodos de rítmica sob a ótica da cognição musical
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 6 n. 1 (2018)
-
MARIA LUCILA GUIMARÃES JUNQUEIRA,
JOSÉ FORNARI,
Um estudo comparativo entre leitura textual e musical através da audiação
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 1 n. 2 (2014)
-
DANIEL OLIVEIRA CRESTE,
ÉDER COSTA MUCHIUTTI,
FELIPE VIEGAS RODRIGUES,
Dissonâncias não influenciam as habilidades visuoespaciais ou as emoções de universitários saudáveis
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 9 n. 2 (2022)
-
ROSEANE YAMPOLSCHI,
A eficácia da encenação gestual na prática da improvisação livre para fins de criação musical
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 4 n. 2 (2017)
-
JÉSSICA MARTELLI ,
BETÂNIA PARIZZI,
MARINA HORTA FREIRE,
Efeitos psicofisiológicos da música
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 10 n. 1 (2022)
-
REGINA ANTUNES TEIXEIRA DOS SANTOS,
A preparação do repertório de piano de estudantes fundamentada nos modelos de conhecimento musical
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 1 n. 1 (2013)
-
FERNANDO LIMA,
CAROLINE CAREGNATO,
A execução e a composição melódicas como estratégias para facilitar o ditado melódico
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 9 n. 1 (2021)
-
Celso Luiz Barrufi dos Santos Junior,
Regina Antunes Teixeira dos Santos,
Marcos estruturais como balizadores da prática pianística
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 11 n. 1 (2023)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.