ARTIGOS
Vol. 7 Núm. 2 (2020)
A cognitive concept of musical meaning
-
Enviado
-
noviembre 4, 2023
-
Publicado
-
2020-06-30
Resumen
Almost two centuries after the publication of Hanslick's On the Musically Beautiful: A Contribution to the Revision of Music Aesthetics and the consolidation of the formalist current, its principles are still at the core of understanding musical meaning as an emerging property of musical form. The consolidated creative paradigm of a composer "picking up" music from his imagination and then decoding it into a musical notation to produce a music sheet that will stand for the music itself to be read by a performer that will, in turn, restitute the musical work to its sonic nature still is roughly the norm in the Western world. This paradigm, however, poses several challenges to musical meaning in other musical practices, especially those that mainly employ improvisation. Starting from a different concept of writing, dislodging the musical work from its usual "place" on the music sheet, and going through the notion of experience as the primary human process of knowledge formation, this article proposes a concept of musical meaning as “embodied” in musical experience, determined and conditioned by devices explained by theoretical frameworks from the enactivist cognitive sciences.
-
FELIPE AUGUSTO VIEIRA DA SILVA,
RODOLFO COELHO DE SOUZA,
O problema da flexibilidade rítmica na teoria de Mathis Lussy
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 6 Núm. 1 (2018)
-
RHAINARA LIMA CELESTINO FERREIRA,
CYBELLE MARIA VEIGA LOUREIRO,
Validação do protocolo de avaliação em musicoterapia para bebês prematuros (PAMBP)
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 8 Núm. 2 (2021)
-
Marília Nunes-Silva,
Paulo Sergio da Conceição Moreira,
Pollyanna Eyer,
Modelos cognitivos de emoções musicais
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 11 Núm. 1 (2023)
-
GRAZIELA BORTZ,
Direção e movimento em solfejos tonais
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 1 Núm. 1 (2013)
-
GENOVEVA SALAZAR HAKIM,
JUAN CAMILO VÁSQUEZ OCAMPO,
Categorías de análisis tímbrico orientadas al desarrollo auditivo
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 9 Núm. 1 (2021)
-
CRISTINA TOURINHO,
ROBERTA G. AZZI,
MARILDA A. DANTAS,
Crenças de autoeficácia ocupacional de estudantes e recém-egressos de cursos de bacharelado em violão
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 3 Núm. 2 (2016)
-
DEYSE DAYANE SCHULTZ,
ROSANE CARDOSO DE ARAUJO,
Reflexões sobre o estudo dos neurônios espelho e a aprendizagem musical
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 3 Núm. 1 (2015)
-
ARÍCIA FERIGATO,
RICARDO DOURADO FREIRE,
Análise de conteúdo no contexto da pesquisa em performance musical: A metacognição como objeto de análise
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 2 Núm. 2 (2015)
-
GRAZIELA BORTZ,
Música em projetos Sociais: uma alternativa à vulnerabilidade cognitiva
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 6 Núm. 1 (2018)
-
LEANDRO TAVEIRA SOARES,
Relações dialógicas e transversais entre aprendizagem autorregulada e teorias da aquisição de expertise
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: Vol. 5 Núm. 2 (2018)
<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
También puede {advancedSearchLink} para este artículo.