Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

ARTIGOS

Vol. 12 No. 1 (2024): Percepta - Revista de Cognição Musical

Use of mental representation by a pianist in learning Harmony: a case study

DOI
https://doi.org/10.34018/2318-891X.12(1)306-324
Submitted
November 5, 2024
Published
2025-02-12

Abstract

In Brazilian undergraduate music courses, piano students often have difficulty studying harmony. According to Anders Ericsson's General Theory of Expertise, mastery of any skill depends on the effectiveness of mental representations, mnemonic structures that aid in the rapid retrieval of information stored in long-term memory. The purpose of this research was to investigate the role of a piano student's mental representations in solving a test involving six harmony questions, all taken from a music entrance exam. The student was subjected to a think-aloud protocol during the test. His speech was transcribed and subjected to content analysis. The results showed that the student did not answer any of the questions correctly. It is believed that this occurred due to failures in his mental representations during the test.

References

  1. Almada, C. (2009). Harmonia funcional. Campinas: Editora da Unicamp.
  2. Bollos, L. H. & Costa, C. H. (2017). Considerações sobre harmonização e música popular na disciplina Piano Complementar. Per Musi, 1-19.
  3. Carrasqueira, A. C. M. (2018). Considerações sobre o ensino da música no Brasil. Estudos Avançados, 32(93), 207-221.
  4. Chaffin, R., Logan, T. R., & Begosh, K. T. (2012). A memória e a execução musical. Em Pauta, 20(34), 223-244.
  5. Couto, A. C. N. (2014). Repensando o ensino de música universitário brasileiro: breve análise de uma trajetória de ganhos e perdas. Opus, 20(1), 233-256.
  6. Ericsson, K. A. & Pool, R. (2016). Peak: secrets from the new science of expertise. Boston: Houghton Mifflin Harcourt.
  7. Ericsson, K. A. & Simon, H. A. (1993). Protocol analysis: verbal reports as data (Rev. ed). Cambridge: The MIT Press.
  8. Juslin, P. (2019). Musical emotions explained. Oxford: Oxford University Press.
  9. Kenny, B. J. & Gellrich, M. (2002). Improvisation. In R. Parncutt & G. Mcpherson (Ed.). The science and psychology of music performance: creative strategies for teaching and learning (pp. 117-134). New York, NY: Oxford University Press.
  10. Krippendorff, K. (2019). Metodologia de análise de conteúdo: teoria e prática. Barcelona: Paidós.
  11. Lehmann, A. C., Sloboda, J. A. & Woody, R. H. (2007). Psychology for musicians: understanding and acquiring the skills (1a ed.). New York: Oxford University Press.
  12. Levine, M. (1989). The jazz piano book. Berkeley: Sher Music Co.
  13. Med, B. (1996). Teoria da música. 4ª ed. Revisada e ampliada. Brasília: MUSIMED.
  14. Neves, M. T. S. (2019). O ensino de piano nos conservatórios estaduais de música de Minas Gerais a partir do olhar de seus professores. Dissertação de mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.
  15. Noice, H., Jefrey, J., Noice, T., & Chaffin, R. (2008). Memorization by a jazz musician: a case study. Psychology of Music, 36(1), 63-79.
  16. Piedade, A.T.C. (2005). Jazz, música brasileira e fricção de musicalidades. Opus, 11, 197-207.
  17. Ramos, D. & Bueno, J. L. O. (2012). A percepção de emoções em trechos de música ocidental erudita. Per Musi, 26, 21-30.
  18. Sadie, S. (1994). Dicionário grove de música edição concisa. Rio de Janeiro: Zahar.
  19. Spies, B. (2015). Introducing music students to harmony – an alternative method. Education as Change, 19(1), 165-187.
  20. Severino, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez.
  21. Swanwick, K. (1994). Ensino instrumental enquanto ensino de música. Cadernos de Estudo - educação musical, 4, 7-14.
  22. Teixeira, J. A. (2015). O ensino musical interdisciplinar de harmonia, contraponto, solfejo e arranjo como estratégia de produção de conhecimento. Tese de doutorado, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil.
  23. Woody, R. H. (2022). Psychology for musicians: understanding and acquiring the skills (2a ed.). New York: Oxford University Press.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.