ARTIGOS
v. 7 n. 2 (2020)
A cognitive concept of musical meaning
-
Enviado
-
novembro 4, 2023
-
Publicado
-
30.06.2020
Resumo
Almost two centuries after the publication of Hanslick's On the Musically Beautiful: A Contribution to the Revision of Music Aesthetics and the consolidation of the formalist current, its principles are still at the core of understanding musical meaning as an emerging property of musical form. The consolidated creative paradigm of a composer "picking up" music from his imagination and then decoding it into a musical notation to produce a music sheet that will stand for the music itself to be read by a performer that will, in turn, restitute the musical work to its sonic nature still is roughly the norm in the Western world. This paradigm, however, poses several challenges to musical meaning in other musical practices, especially those that mainly employ improvisation. Starting from a different concept of writing, dislodging the musical work from its usual "place" on the music sheet, and going through the notion of experience as the primary human process of knowledge formation, this article proposes a concept of musical meaning as “embodied” in musical experience, determined and conditioned by devices explained by theoretical frameworks from the enactivist cognitive sciences.
-
TAILINE ROCHA REGINATO,
RAEL BERTARELLI GIMENES TOFFOLO,
Um panorama sobre os estudos de significação musical nos anais do SIMCAM
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 7 n. 1 (2019)
-
Liliane Martins Furtado Oliveira Lehtonen Souza,
Ana Caroline de Paula,
Gerson Flores-Gomes,
Valdomiro de Oliveira,
Gislaine Cristina Vagetti,
Desempenho em teste perceptivo musical de pessoas idosas participantes e não participantes de canto coral
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 11 n. 2 (2024): Percepta - Revista de Cognição Musical
-
JULIO MERLINO,
Processos de formação de sentido musical: O caso da improvisação jazzística
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 4 n. 1 (2016)
-
NILO RAFAEL BAPTISTA DE MELLO,
Categorização e esquemas de imagem em música
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 7 n. 1 (2019)
-
MÁRCIA HALLAK MARTINS DA COSTA VETROMILLA,
A forma e o fenômeno psicológico musical em Mário de Andrade
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 7 n. 2 (2020)
-
TATIANA DUMAS MACEDO,
Performance musical na indeterminação
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 6 n. 2 (2019)
-
NILO RAFAEL BAPTISTA DE MELLO,
Experiência duracional e sentido musical: O papel dos esquemas de imagem
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 4 n. 1 (2016)
-
YAHN WAGNER PINTO,
Composition and musical gesture: The musical persona as the basis for a new composition
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 2 n. 1 (2014)
-
ROSANE C. ARAÚJO,
SUSAN S. OPIECHON,
CAROLINA B. ARAÚJO,
MAITÊ V. ALONSO,
Perspectivas de estudantes/professores de música sobre o conceito de criatividade musical e características do comportamento musical criativo
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 5 n. 2 (2018)
-
JOÃO GABRIEL CALDEIRA PIRES FERRARI,
Performance musical e o corpo
,
Percepta - Revista de Cognição Musical: v. 6 n. 2 (2019)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.